Pauli Vuorio Myyntitaito-puhetaito-neuvottelutaito- elämäntaito

Hyvä tuote myy itse itsensä on juurtunut hyvin syvälle Suomalaisiin.

 

Hyvä tuote myy itse itsensä on juurtunut hyvin syvälle Suomalaisiin.


Ei sanonnassa sinänsä  vikaa ole, mutta arvelen ja olen monen kanssa huomannut, että tämän tulkinta on tehty Suomessa jotenkin kierosti. Hassua on että kierosti tarkoittaa tässä yhteydessä sitä, että se tulkitaan sananmukaisesti niin, että  jos tuote ei mene kaupaksi niin vika on tuotteessa tai kysynnässä ja eihän siinä hyvän tuotteen myynnissä mitään myyntiä tarvita.

Ehkä me suomalaiset emme ymmärrä metaforia tai slouganeita? Ehkä emme ymmärrä tarkoitusta.
Tämä saattaa osittain johtua kielestämme?

Tietenkin tuotteen täytyy olla niin hyvä, että käyttäjä on siihen tyytyväinen ja suosittelee sitä muillekin. Tämä on mielestäni perusasia ja vähintään tavoite. Se, että myymistä tarvitaan ei sen sijaan ole missään ristiriidassa tämän kanssa.

Tämä ”Suomalainen” tulkinta on vaarallinen. Oikeasti se ei ole koskaan pitänyt paikkaansa. Vähimmilläänkin on ensin pitänyt tiedostaa että tuote on ollut olemassa ja joku on sen sinne tietoisuuteen myynyt. Vielä vähemmän se pitää paikkansa tämän ajan liiketoiminnassa, sillä tarjontaa on samaan ratkaisuun paljon.

Kun Suomalainen odottaa että asiakkaat ostavat niin ruotsalainen tai amerikkalainen saa oston taas tapahtumaan täysin identtisellä tuotteella. Onko siis niin että toinen tuote huono, kun se ei myy itse itseään ja toinen tuote hyvä kun se myy itse itsensä?

Tämä koskee niinkin arkisia asioita kuin ruoka. Maito ostetaan kaupasta ilman myymistäkin, mutta siellä on vaihtoehtoja siihen mistä maito on tullut. Ja joku myy sen sinne kauppaan.

Markkinointi ja mainonnan jutussa 2010 kerrotaan, että

” Meitä suomalaisia aina soimataan heikosta markkinointiosaamisestamme. Suomalainen insinööri uskoo, että hyvä tuote myy itse itsensä. Eikä suomalainen insinööri ollut täysin väärässä, mutta vaatimustaso on ollut liian alhaalla. Paras tuote nimittäin myy itse itsensä.”

Niin. Näin syvälle asia on juurtunut. Asia on juurtunut toimittajiin ja markkinointi-ihmisiinkin. Se voi ”myydä itse itsensä” eli sitä kysytään myynnin puutteesta huolimatta KUNHAN JOKU ON ENSIN SEN MYYNYT! Ilman missään kohtaa tapahtuvaa mitään, edes idean myyntiä ei tapahdu mitään.
Myynti taitaa olla niin pelottava asia, että sen ansiot pitää jopa piilottaa, ettei sille sanalle vaan saataisi mitään positiivista? Jos ei mitään muuta voi, niin asian vastustajan statusta tai arvovaltaa kyseenalaistetaan. KYllä se hyvä tuote myy itsensä, minun arvovaltani on suurempi.

Edelleen kuulee monien hokevan. Hyvä tuote myy itse itsensä. Ja selvästi tarkoittavan vähintään tiedostamattomasti myynnin vähäistä merkitystä.

Kun Pelle Peloton keksii tuotteen jolla olisi kysyntää, mutta sitä ei kukaan tiedä eikä tuota niin mitään ei tapahdu. Pelle Pelottomankin täytyy tuote saada myytyä tuotantoon. Tietenkin myynti voi olla ainutkertaisen, ja hyvän tuotteen kanssa helppoa, eli Pelle Peloton voi surkean huononakin myyjänä saada sen eteenpäin.

Ehkä olemmekin käsittäneet koko myynti asian ihan väärin. Eihän myyminen ole tyrkyttämistä eikä mitään voodoota, vaan sitä, että saadaan asiakas ostamaan. Olemme kaikki myyneet ja ostaneet usein huomaamattamme. Olet ostanut kaverin mielipiteen tai hän on hyväksynyt sinun ideasi.

 Tätähän myynti ihan parhaimmillaan on, että ei edes huomata että kyse on myynti ja ostotapahtumasta. Tai ei ainakaan välitetä siitä sillä tavalla kuin Suomalainen suhtautuu osto ja myynti sanoihin.

Samanlaista ” Suomalaista” ankeaa tulkintaa on kysynnästä ja tarjonnasta, mutta siitä toisella kertaa.

 

www.kultainenkirja.fi

Kirja on sopiva vasta-alkajalle ja konkarille, koska kertaus on aina hyväksi.
Kirja sopii kaikille niille, jotka eivät luule itsestään liikoja. Paljon painavaa asiaa”

Harri Lehtinen
Myyntijohtaja
Varsinais- Suomen Yrittäjä-lehti

”Harva näitä oppeja noudattaa. Ja siinä se vika lähes aina onkin!”

Heikki Salonen
Myyntimies

*Kun myyjä on myynyt tarpeeksi pitkään samoja tuotteita tai palveluita, on edessä yleensä vääjäämättä taistelu hintojen kanssa. Jos myyjä joutuu keskittymään vain neuvotteluihin hinnoista, mutta kaikki samaa asiaa myyvät eivät joudu, hän on laiminlyönyt oman osaamisensa päivittämisen ja perusasioiden kertaamisen.Tämä ainakin mikäli löytyy yksikin myyjä joka saa kauppaaa samoilla ehdoilla vastaaville asiakkaille samasta asiasta.

 

*Kaikki ostavat kaiken netistä? Tietenkin osa asiakkaista löytää ja ostaa tuotteet ilman myyjän vaikutusta. Tätä tapahtuu tutkimuksienkin mukaan enenevässä määrin. Maailmassa on kuitenkin monta myymätöntä asiaa, ja se tulee vielä hämmästyttämään ja kummastuttamaan digitaalistakin markkinoijaa. Niin kauan kuin ihminen on ihminen ja haluamme olla toistemme kanssa suoraan tekemisissä, aktiiviselle henkilökohtaiselle myyntityölle on tarvetta sekä kuluttaja- että yritysmyynnissä. Myyjä on vaikuttaja jota tarvitaan, ja suuri osa päätöksistä tehdään tavalla jossa ostopäättäjään tai -päättäjiin voi vaikuttaa. Myyjää ei tarvita kaikkeen eikä kaikkialla. Tai paremmin sanottuna siihen on kannattavampia ratkaisuja. Silti myyjää tarvitaan enemmän kuin koskaan ennen. Siis myyjää jonka ansiosta asiakas ostaa tai ostaa enemmän ja paremmin, myyjää jonka ansiosta asiakas palaa uudestaan ostamaan vaikka sitten ostaisikin netistä. Monissa ratkaisuissa ilman myyjää asiakas ei edes lainkaan tiedostaisi parempaa, miten hän siis ostaisikaan?

 

( * Otteita www.kultainenkirja.fi )

”Tähän kirjaan kannattaa tarttua jokaisen Bisnesihmisen, joka haluaa menestyä business- to – business myyntityössä.Myynnin perusfundamentit eivät ole muuttuneet sadassa vuodessa ja nämä opit löytyvät kirjasta. Read on!”

Esko Reinonpoika Alanko
Hallituksen Puheenjohtaja, Yrittäjä
MicroMedia

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat