Pauli Vuorio Myyntitaito-puhetaito-neuvottelutaito- elämäntaito

Myynnillä ja myyjillä on valtava yhteiskunnallinen merkitys

Hyvä myyjä saa asiakkaan ostamaan, helpottaa ostamista ja joidenkin mielestä hän ei siis tee mitään, eikä siitä paljon pidä ainakaan siis arvostusta saada. Jostain kumman syystä tämä ei kuitenkaan onnistu yleensä tätä arvostusta käyttävältä henkiltä, vaikkei mitään tarvitsekaan tehdä ja kuka tahansa tuohon pystyy, jos tuote on oikea. Siis muka.Olemme edelleen siinä tilanteessa, että aivotyötä ei arvosteta kuin jälkeenpäin. Suomessa.Pitää olla suo, kuokka ja Jussi ja vain näkyvä suoritus on arvostettavaa?

Yksi "väärä myynnin laji" on puhelimessa tehtävä kaupanteko. Se samaistetaan esimerkiksi lehtimyyntiin tai omaan huonoon kokemukseen, vaikkei asialla olisi yhtään mitään tekemistä sen kanssa.

Paitsi jos "sattuu" olemaan huutava tarve ja myyjä sattumoisin juuri silloin soittaa, tätä kokemusta ei muisteta jälkeenpäin myynniksi lainkaan.

Kummassakin tapauksessa onnistunut myynti pitää nykyisiä tai tuo työtä muillekin.Myynnillä ja myyjillä on valtava yhteiskunnallinen merkitys.

Lienee syytä muistuttaa, että tässä ei ole asiana puhelinmyynti. Tässä ei ole asiana myöskään B to B myynti tai B toi C myynti. Tässä on asiana myynti ja myyjät. Jos saat siis kohtauksia jostain myynnin sanasta tai nimekkeestä käy ottamassa tässä vaiheessa rauhoittava lääkitys ja jatka vasta sitten lukemista.

Jotkut arvostavat tunnustamattaan, mutta silti täytyy kuin pakkomielteen ohjaamana laittaa jotain vähätteleviä tai vähintään korjaavia asioita ja ehdolliseksi asia, vaikka itsestään selvää on, että jokaiselle hyvä myyjä / myynti asialle on aina ehdollisuuksia. Onhan selvää, että asiakaslupaus täytyy pitää ja argumentit olla rehellisiä. Samaa korjaus-sarjaa tai ehdollisuuksia ei aseteta samojen henkilöiden toimesta useinkaan ns. suorittavan työn tekijöille, muutamia lajeja lukuunottamatta, mutta myynnille/ myyjälle lähes aina. Yhtä selviä nämä ehdollisuudet kuitenkin ovat, vaikka eivät olekaan täysin eksaktisti samoja. Kärjistäen asennelähtökohtana on, että   pidetään itsestään selvänä, että suorittava tekijä on ilman muuta lähtökohtaisesti  rehellinen eikä sitä tarvitse erikseen todistaa, ellei muuta ilmaannu. Myyjän taas pitää erikseen todistaa rehellisyytensä, muutoin lähtökohtana on epärehellinen ihminen.

Tietoisesti näitä tuntuu olevan vaikea tunnustaa. Vielä vaikeampaa se on jos joku tällä tavalla provosoi?Minuahan ei nimittäin provosoida.Eikä mulle myydä mitään.

Myyjää on syytä tietenkin epäillä aina enemmän kuin ostajaa ja myyjää on syytä aina epäillä enemmän kuin jotain muuta tekijää. Myyjän puolustajaa vielä enemmän?

Brian Tracyn mukaan tässä on Suomessa ( ja muissa baltian ja itä-euroopan maissakin ) sosialistisella taustalla merkitystä. Lyhennettynä ja siis vähän "tyhmennettynä" myyjät myivät niille joilla oli eniten varaa, eli mm.porvareille ja näin olivat muka näiden lakeijoita ja ehkä vieläkin "pahempaa". 

Ne jotka eivät ole huomanneet myynti / myyjä latistamista, arvostuksen puutetta ovat tekemisissä enemmän "vain" tarpeeseen perustavan myynnin kanssa ja usein sekin on vielä tietyssä genressä.
Kun ajatellaan kaikkea myyntiä, niin siihen liittyy aivan valtava määrä haluihin liityvää myyntiä ja ostamista ja usein se järjen mukaan ostaminenkin perustuu paljon siihen, että joko myyjä myy halun järkenä ja ehkä vielä enemmän siihen, että ihminen on itse itselleen myynyt järkenä halunsa.

Ilman halua syntyy hyvin vähän asioita missään.

Merkittävä osa asiantuntijoista ja esimerkiksi korkeasti koulutetuista kokee, että heidät on "alennettu" kun heidät laitetaan myymään ja koska useille ihmisille tulee ensimmäisenä mieleen negatiivinen assosiaatio sanasta myyjä ainakin silloin kun itse pitäisi myydä voidaan mielestäni hyvin sanoa, että meillä Suomessa on negatiivinen sävy myymisestä. 

Tässä on sitten se hassu juttu, että jos "sattuu" käymään niin, että tämä asiantuntija tai korkeastyi koulutettu oppiikin myymään, se tuleekin hänelle hyvin arvostettavaksi. Jos hän ei opi, se ei ole arvostettavaa.

Vaikka sattumalla onkin osuutta asiaan, pitkässä juoksussa vain sen määrä on varsin pientä.Sattumalla ei myynnissä pitkälle potkita, ellei kerralla tehdä miljoonadiiliä.

Eikö ole mitään uutta kysyvät jotkut. Ikäänkuin olisi arvostettavinta maailmassa, että täysin uutta ennenäkemätöntä jolla ei ole mitään vanhaa pohjaa olisi ja tulisi koko ajan. Tämä on itseasiassa harvinaista, jos olemme ylitiörehellisiä.

Silloinkin kun näin joskus harvoin tapahtuu, tämä uuden etsijä harvemmin pystyy käyttämään sitä tehokkaasti. Kautta historian myyjät ja ihmiset ylipäätään ovat etsineet oikoteitä, jossa ei tarvitsisi tehdä niin paljhon, antaa mitään vaan saisi tulokset "ilmaiseksi". Kautta maailman historian ne ovat pääasiassa olleet aikansa tähdenlentoja. Vähintään kilpailua tulee koko ajan.

Myynti on  lopulta hyvin palkattua ahkeran ihmisen hommaa ja erittäin huonosti palkattua laiskan ihmisen jobia. Ahkeruus vaatii kuitenkin myös ajattelun ahkeruutta ja esimerkiksi läsnäolon ahkeruutta, joka on joillekin näkymätöntä ja niille jotka tietävät se on näkyvää.
Parhaimmillaan ( tai pahimmillaan ) myyjä saattaakin olla "ainoa ihminen" täällä olevaisten joukossa.
Jotkut väittävät, että aivan erityisesti poikkeavat myyjät, jotka saavat ärimmäisen poikkeavia tuloksia ovat kylmiä ja ei niin hyviä ihmisiä. Näiitä lienee tässäkin joukossa. Vaan mitäpä jos onkin niin, että he ovatkin parhaita juuri myös ihmisinä ainakin hetkellisesti, ja juuri siihen tuloksetkin perustuvat. Se saattaa olla niin hämmästyttävä ajatus, että sitähän on syytä vastustaa, kun eihän se niin voi olla, eihän?

Niin. En ollut ihan tosissani, mutta jos ajattelit, että nyt meni överiksi, mutta se johtui vain siitä, että se ei voi olla niin, koska myyjä ei voi olla parhain ihminenä, mistä se kertoo? Jotkut saavat aivoverenvuodon, jos esim. edes viittaa siihen, että Jeesus oli myyjä. Ilman myyntiä ei olisi tarina edennyt kenenkään tietoisuuteen..

Provosoin edelleen lisää, että myynti on ollut aina tehtävä, jossa tällaiset asiat tulevat ihmisten mieleen, vaikka ei tietäisi myyjästä ihmisenä mitään. Myynti on ensimmäinen tehtävä, jossa muulla kuin suorittamisella on ollut alusta alkaen valtaisia merkityksiä.Vastaavat näkymättömät ahkeruudet ovat välttämättömiä nykyisessä ja tulevaisuuden maailmassa.
Näkymättömissä oleviin tehtäviin kuuluu itsesuggestiot, asenteen jatkuva päivitys ja ihmisten lukeminen ja raakojen tosiasioiden, eli NYT tulosten tunnustaminen.

Perinteinen myyjä on kuulemma huono. Hän on tyrkyttävä, lipevä, teennnäinen, tekee vain ketakauppaa jne jne... totuus on että perinyteinen myyjä sana on aikanaan raiskattu ja väärennetty, eikä se oikea "perinteinen" myyjä ikinä ole ollutkaan tuollainen.

Meidän historiallinen muisti tuntuu olevan todella lyhyt. Myyntiä ei todellakaan keksitty massamyynnin aikana, eikä kaikkein parhaat myyntiaseet ole olleet henkilökohtaisessa myynnissä "nykyaikana" keksittyjä. Ne ovat meitä paljon vanhempia. Esimerkiksi Frank Bettgerin Miten minusta tuli huippuluokan myykjä, kertoo mm.1920- luvusta ja siinä on paljon opittavaa.Ja huom! Vaikka on paljon pois opittavaa, se ei poista, että on paljon opittavaakin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat