Pauli Vuorio Myyntitaito-puhetaito-neuvottelutaito- elämäntaito

Mihin katoavat myyjät menevät?

Gartner on ennustanut, että USA:n 18 miljoonasta myyjästä 15 miljoonaa saa etsiä muita töitä vuoteen 2020 mennessä. Tätä tulkitaan mm niin, että vain viidennes saa siis pitää työpaikkansa. Suomessa on n. 80 000 B2B-myyjää. Gartnerin logiikalla heitä poistuisi n. 66 000.

Lähtöluvuista voidaan olla montaa eri mieltä.Myyjien määrä kyllä tulee todennäköisesti vähenemään, mutta oikeiden myyjien määrä tuskin vähenee. 20% myyjistä, kun tekee 80% tuloksesta, niin tälläkin hetkellä  vain 20% myyjiksi kutsutuista( tai myyjiksi mielletyistä ) on siis oikeasti  myyjiä? Tuskin kaikista myöskään työttömiä tulee, myyjän kun pitäisi osata myydä itsensä johonkin jos kerran myyjä on.

Onkohan niin, että  tuo 20% / 80 % sääntö pätee myös suuntaa-antavasti myös kaikkeen siihen, millä nämä "myyjien" tehtävät korvataan. Digitaalisen markkinoinnin, kuten kaiken markkinoinnin osalta on toden näköisesti ja omien kokemuksieni mukaan niin, että vielä enemmän pätevä, kuin 20% tekee 80% tuloksista ja osa on höttöä. Silti "kaikki" väittävät olevansa hyviä ja aallonharjalla tai sinne just menossa. Edelleen: Kaikki kunnia hyville. Kaikki vaan eivät ole hyviä.20% prosentin parhaan joukossa voi olla vain…. ….niin se 20%! Kaikki kunnia toki kaikille niillekin jotka sinne pyrkivät, mutta eivät ole vielä koskaan päässeet.

Maailmassa monta on myymätöntä asiaa, se vielä hämmästyttää kummastuttaa myös digitaalistakin markkinoijaa. "Perinteisen" myyjän tehtävässä ei myöskään tarvitse olla pois digitaalisuudesta, eivät ne ole toisiaan pois sulkevia. Niin kauan, kuin ihminen on ihminen ja  tarvitsemme ja haluamme olla ihmisten kanssa suoraan tekemisissä  aktiiviselle  henkilökohtaiselle myyntityölle on tarvetta, suorastaan kysyntää. Myös B2B puolella. Myyjä on vaikuttaja ja täytyy muistaa että jopa yli 95 % Suomenkin yrityksistä on muita, kuin suuryrityksiä.

Provosoinko? En yhtään enempää, kuin asiasta on tehty päinvastoin provokaatiota.

 

Tällä aiheella yleisesti on muuten merkitystä todella paljon, sillä myynti on yleisin tehtävä ja ilman myyntihän ei olisi työnantaja yrityksiä, työpaikkoja tai verokertymääkään. Jokainen työntekijä voisi mieltää itsensä työpaikkansa myyjäksi.

 

Pauli Vuorio
www.paulivuorio.fi

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Pekka Iiskonmaki

Myyjän ammatti on hanttihomma. Toki siistiä ja kevyttä sisätyötä.

Siihen ei suurempaa koulutusta tarvita. He löytävät töitä jostain muusta matalapalkka-alalta.

Pekka Iiskonmaki

Myyntimiehet/naiset ja markkinointihenkilöt ovat jo sitten ihan juttu.

Käyttäjän PauliVuorio1 kuva
Pauli Vuorio

Niin. Esimerkiksi myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten SMKJ: n jäsenten keskipalkka on huomattavasti yli Suomlaisten keskipalkan.
Koulutus ei mielestäni pelkästään saa ratkaista palkkatasoa, huomioimatta lainkaan aikaansaamista. Nämä eivät aina korreloi keskenään kovinkaan hyvin, vastoin monien luuloja. Tietenkin tehtävästäkin riippuvaa.
Tiedän, että jotkut korkeasti koulutetut ovat pienellä palkalla, kateellisia matalakoulutetulle myynti-ihmiselle. Kyseessä erityisesti asenne tehtävä.
Jos vihaa myyntiä, ei ole ainakaan kovin hyvä lähtökohta yrittäjäksi.

Jouni Nordman

Myyjä on luonnea ammatilaine. jota eivät ole koskaan työttömiä, sillä he osaavat itsensä myydä.

Eli myyjäkis ja markinoijakis ei voi kun valmiudet anta, sillä loppu on ihan peronasta itsestään johtuvaa.

Käyttäjän petrikiiski kuva
Petri O. Kiiski

3 miljoonaa 18 miljoonasta on mun laskutaitoni mukaan kuudennes, ei viidennes.

Käyttäjän PauliVuorio1 kuva
Pauli Vuorio

Niimpä. Härö, virhe. Sori.

Toimituksen poiminnat